Green claims og ansvarlig kommunikation

At arbejde med bæredygtighed handler ikke kun om at reducere påvirkninger på miljøet – det handler også om, hvordan vi kommunikerer om vores arbejde. Hos os tager vi de gældende markedsføringsregler for miljøpåstande (de såkaldte green claims) alvorligt. Vi ønsker, at vores budskaber om bæredygtighed skal være ærlige, gennemsigtige og dokumenterbare.

Vi er ikke perfekte og vil gerne håndtere vores fejl på en måde, hvor ikke kun vi, men måske også andre, kan lære af dem. Derfor arbejder vi løbende på at forstå og implementere reglerne, samtidig med at vi deler vores proces åbent. Det kunne være ved at overstrege en af vores uhensigtsmæssige green claims i vores fysiske markedsføringsmateriale.

Lovgivning er vigtigt – men dialogen er lige så vigtig

Vi mener, at det er afgørende at holde sig inden for lovgivningens rammer. Reglerne beskytter forbrugerne og sikrer en fair konkurrence. Men vi ser også et behov for, at arbejdet med bæredygtighed fortsat skal være noget, man kan have en faglig og nuanceret dialog om.

Bæredygtighed er et komplekst paraplybegreb. Der er altid valg, afvejninger og kontekster.
Derfor håber vi, at markedsføringslovgivningen, både nu og i fremtiden, kan rumme samtalen og den faglige udvikling. Man skal fortsat kunne dele viden, erfaringer og løsninger uden at frygte at overtræde reglerne.

Vi ser det som et fælles ansvar at gøre bæredygtighed lovlig, forståelig og levende.

Vores bidrag til en ansvarlig bæredygtighedsdebat

Vi arbejder med bæredygtighed på flere niveauer – både i praksis og i formidlingen.
På den ene side hjælper vi vores kunder med:

  • Bæredygtighedsledelse – at strukturere og dokumentere arbejdet med bæredygtighed
  • DGNB-certificering – at opnå helhedsorienterede standarder for byggeri og projekter
  • LCA (Life Cycle Assessment) – at skabe indsigt i miljøpåvirkninger gennem hele livscyklussen
  • ESG (Environment, Social, Governance) – at systematisere og dokumentere sin virksomheds bæredygtighedstiltag

På den anden side bidrager vi til den kommunikative del ved at udvikle en kvikguide til miljøpåstande i markedsføring.

Guiden skal gøre det lettere for virksomheder at følge myndighedernes krav og undgå utilsigtede falske miljøpåstande (greenwashing).

Bæredygtighed kræver både handling og samtale

Vi ser vores rolle som mere end fagteknisk rådgivning. Vi vil være aktive deltagere i den brede bæredygtighedsdialog. Ved at kombinere faglighed, dokumentation og åbenhed håber vi at kunne bidrage til et erhvervsliv, hvor bæredygtighed ikke bare er tomme påstande, men noget man kan måle, dokumentere og noget man kan tale om med tillid.

Vil du vide mere ?

Niklas Lehnskov Miranda

Niklas Lehnskov Miranda

Kommunikationsmedarbejder og programmør

Ikon Email 02 green claims

nlm@djursconsult.dk

Søren Chr. Kjær

Søren Chr. Kjær

Energisagkyndig, Brandingeniør CBA, energi og indeklimakonsulent, direktør.

Ikon Telefon 02 green claims
Ikon Email 02 green claims

25 23 23 71

sck@djursconsult.dk

Line-Sol Jensen

Line-Sol Jensen

Design- og marketingchef

Ikon Telefon 02 green claims
Ikon Email 02 green claims

+45 25 23 23 82

lsj@djursconsult.dk